Hoe kunnen jongeren worden verleid om gezondere, meer plantaardige keuzes te maken? De jaarlijkse Food Boost Challenge daagt jongeren tussen de 15 en 20 jaar uit om zelf op zoek te gaan naar oplossingen.
Dit jaar pitchten tien mbo- en hbo-teams hun ideeën. De ‘Flatta’, een groente-flatbread vol vezels, won zowel de jury- als de publieksprijs; een idee van studenten van de Hogeschool Holland.
De tweede prijs ging naar een foodtruckconcept op scholen. Op drie kwam een idee om een deel van de supermarkt zo in te richten dat jongeren sneller en makkelijker gezonde keuzes maken. (Eén van) deze ideeën wordt samen met jongeren en betrokken partners verder ontwikkeld.
Provinciaal beleid
In Zuid-Holland heeft één op de zeven kinderen, én meer dan de helft van de volwassenen, overgewicht. De provincie juicht de Food Boost Challenge dan ook van harte toe. ‘We leren van de ideeën van jongeren hoe we gezond eten aantrekkelijker kunnen maken,’ vertelt gedeputeerd Mariëtte van Leeuwen (BBB):
Bovendien ontstaan waardevolle samenwerkingen tussen studenten en professionals uit verschillende vakgebieden. Zo verbreedt iedereen zijn horizon!
De provincie streeft naar een voedselomgeving waarin de gezonde keuze altijd de makkelijkste keuze is – met betaalbaar en zichtbaar gezond eten, vooral in kwetsbare wijken.
Daarbij wil het inwoners betrekken in plaats van beleidskeuzes van boven op te leggen. De Food Boost Challenge laat mooi zien dat jongeren zélf uitstekend weten wat werkt in hun leefwereld.