De gemeente Haarlem geeft definitief geen ruimte meer aan reclames voor vlees, vis en vliegreizen in openbaar bezit. Dat heeft de gemeenteraad donderdag besloten.
Haarlem was in 2021 de eerste gemeente in Nederland die reclame voor vlees en vis in de ban wilde doen. ‘De reden was voor de hand liggend,’ schrijft GroenLinks-raadslid Ziggy Klazes, die destijds het initiatief nam:
als gemeente die zijn uiterste best doet om zo duurzaam mogelijk te handelen — in bouwen, klimaatadaptatie, energie en mobiliteit, is het verdienen van geld met de verhuur van de openbare ruimte aan reclame voor producten die precies het tegenovergestelde in de hand werken, onlogisch en inconsequent. En het is geen geheim dat de productie van vlees en vis op de schaal waarop dat gebeurt, enorme uitstoot van CO₂ tot gevolg heeft.
Het voorstel van Klazes was echter zonder precedent. Daarom duurde het drie jaar om tot een concreet besluit te komen.
De stad kreeg eind 2022 bijval uit de Staten van Noord-Holland. Daar werd een motie van GroenLinks en PvdA aangenomen om geen reclame voor fossiele brandstoffen, vlees en vis meer toe te staan in openbaar bezit, zoals bushokjes, reclamemasten en andere reclameborden.
Er is dus geen totaalverbod. Winkeliers mogen zelf nog wel vlees, vis en vliegtickets promoten.
De Partij voor de Dieren in Haarlem stelde donderdag voor om ook advertenties voor zuivelproducten te weren, aangezien de productie daarvan ook een groot beslag legt op natuur en klimaat. Daar was geen meerderheid voor.