Groningen wil minder vleesreclame in openbare ruimte

Carine Bloemhoff

Groningen wil geen reclame meer voor alcohol, fossiel, gokken en vlees op de ongeveer 800 borden die in bezit zijn van de gemeente.

In een brief aan de gemeenteraad wijzen de burgemeester en wethouders er op dat de steden Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Utrecht al trajecten zijn gestart om reclame voor bepaalde producten uit te sluiten. ‘Ook wij hebben besloten om meer te sturen op reclame-uitingen in de openbare ruimte.’

Wij hebben besloten om reclame voor de thema’s vlees, fossiel, gokken en alcohol civielrechtelijk uit te sluiten in de nieuwe contacten voor het reclamedragend straatmeubilair.

Alcohol en gokken gaan in de ban, omdat beide verslavend zijn. Voor fossiele reclames — auto’s en motorfietsen, gascontracten, vliegreizen — en vlees is de overweging dat beide bijdragen een klimaatverandering, ‘en dat dit op haar beurt een negatieve impact heeft op de gezondheid.’

Belangrijke kanttekening daarbij is dat een verbod voldoende bepaald is en ook daadwerkelijk de producten of diensten raakt die invloed hebben op klimaatverandering en/of de volksgezondheid. Het bepalen en motiveren van de omvang van het verbod voor vleesproducten en fossiele producten vergt daarom een nauwgezette benadering.

‘Als het om vlees gaat, hebben we het bijvoorbeeld over de kiloknallers’, zegt wethouder Carine Bloemhoff (PvdA) tegen RTV Noord.

We gaan dit nog verder uitwerken en daarbij kijken naar de gemeenten waar dit al is ingevoerd.

Bloemhoff wil verder onderzoeken of en hoe de gemeente kan sturen op de ruim 2.000 reclame-uitingen die niet in openbaar bezit zijn.