In de transitie naar minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten speelt de consument een belangrijke rol. Hoe stimuleer je mensen tot plantaardige keuzes?
De Green Protein Alliance organiseerde dit najaar vier experimenten voor de winkelvloer om consumenten bewust vaker plantaardig te laten kiezen. Zes supermarktondernemers in Regio Foodvalley deden mee.
De spiegel versterkt je intentie
Het eerste experiment bestond uit een groot bord met een spiegel en zes receptenkaarten bij de ingang van de supermarkt. Op de kaarten stonden plantaardige recepten voor een dierenvriend, een levensgenieter, een sporter, een natuurliefhebber, een vader of moeder en een minimalist.
De spiegel versterkt de intentie, legt Marianne Karstens uit. Ze is projectleider van het experiment en mede-oprichter van de Vereniging Green Protein Alliance:
Jezelf zien zorgt dat je een bewustere keuze maakt. Het experiment is gebaseerd op principes uit de gedragswetenschap.
Spelelement
In het tweede experiment konden klanten op een display met fiches aangeven wat hun favoriete categorie plantaardige eiwitten was. De proef werd ontwikkeld in samenwerking met Bureau Afdeling Buitengewone Zaken, gespecialiseerd in social design.
Tijdens het experiment bleek dat jongeren het display gebruikten om vier-op-een-rij te spelen. Geen probleem, volgens Karstens:
Het spelelement spreekt blijkbaar aan. Ze zijn er dus wél mee bezig geweest.
Lijstje en quiz
In het derde experiment kregen klanten die plantaardige producten kochten bij de kassa een notitieblokje mee met een boodschappenlijstje als voorbeeld. Het notitieblokje bood ook een handvat voor kassapersoneel om een gesprek aan te gaan.
Een online quiz voor winkelpersoneel, het vierde experiment, was bedoeld om kennis van de medewerkers te vergroten, zodat ze klanten beter konden adviseren.
Laten zien wat er is
Cindy Veltink, eigenaar van de Jumbo in Nijkerk, deed aan het experiment mee. Zij vertelt:
Plantaardige producten, zoals havermelk en amandelmelk, zijn sterk in opkomst. Toch moeten veel mensen — vooral mannen — er nog echt aan wennen. Het is goed om te laten zien wat er allemaal is. Daarnaast vinden we aandacht voor gezond eten en aandacht voor de klant heel belangrijk. Daar hebben de gesprekken bij de kassa en de kaarten met kant-en-klare recepten zeker aan bijgedragen.
De experimenten zijn afwisselend bij de zes supermarkten ingezet. Naast Jumbo Veltink, deden Jumbo Mudde Scherpenzeel, Plus Barneveld, Coop Achterberg Rhenen, Jumbo Petenbos Veenendaal en Plus Pater Harskamp Ede mee.
Of de experimenten ervoor zorgen dat consumenten meer plantaardige keuzes blijven maken, is niet eenvoudig vast te stellen. ‘Het project laat zien hoe complex het beïnvloeden van gedrag is,’ licht Karstens toe.